Sea AdventureSTA Estonia purjeõppejahi St. Iv kapten Margus Zahharov võistleb praegu Soome noorte purjetajate (SNUPU) meeskonnaga The SCF Black Sea Tall Ships 2014 Regattal. Regatt algas 30. aprillil Varnas, kust esimene võidusõit viis purjekad Novorossiiskisse. Soome noored olid esimesel etapil tublid ja võitsid teise koha oma klassis. Novorossiiskist purjetati edasi Sochi. Teine võidusõit algab Sochist 18. mail, kui kogu purjeõppelaevastik seilab risti üle Musta mere Constanta poole, mis on üks suuremaid Rumeenia sadamalinnu. Margus võttis Soome purjeõppeorganisatsiooni Bulgaariast renditud jahi Sea Adventure’i juhtimise üle regati teises sadamas Novorossiiskis, pärast regati esimest etappi.

IMGP6148Tervitused Mustalt merelt!

Saabusin Novorossiiskisse rõõmsa teadmisega, et kohe astun suhteliselt uue jahi pardale ning purjetan merele. Linn üllatas oma suurusega ning ilusa kaldapealsega, kõikjal vaatas vastu mereriigi ajalugu. Sadamas oli karm kontroll: kai peale, mille ääres regatil võistlevad purjekad seisid, pääses ainult crew listi ja isikut tõendava dokumendi alusel. Kui jahti jõudsin, siis valitses seal totaalne kaos: kois lamas mitu peotäit elektrimuunduri juppe, jahi elektrikilp oli lahti kistud, saalingu küljes kõlkus radar. Selle asemel, et koos meeskonnaga ekskursioonile minna või niisama linnas ringi vaadata, keerasin käised üles ja hakkasin remondiga pihta. Merele läksime Novorossiiskist pärast lühikest paraadi, kus kõik alused sõitsid mootoriga ja ilma purjedeta, sest 30-sõlmene tuul puhus otse vastu. Lõpuks heiskasime Sea Adventure’il 30% purjedest ning hakkasime krüssama. Novorossiisk – Sochi kruiisietapile olid kehtestatud ranged reeglid. Kaldast oli lubatud minna kuni 12 meremiili kaugusele ja ma pidin allkirjastama marsruudi, mis tähendas põhimõtteliselt sirget joont mööda sõitu Sochini.IMGP6249

Sõitsime vastutuules krüssates oma sikk-sakke kuni 11,8 miili kaldast. Mustal merel muutuvad ilm ja mereolud väga kiiresti. Kord kerkis laine 10 minutiga kahe meetri pealt kolmemeetriseks ja siis ühe tunniga kadus tuul sootuks ning mootor vedas meid täielikus tuuletuses sihtkoha poole. Meeskonnas oli meid kokku viis, lisaks minule Matias, Ronja ja Otto; meiega sõitis sel etapil kaasa ka Helen, kes on Musta mere regatil tegev STI meeskonnas ja võistluse ajal peab võistlejatega raadiosidet kolmemastilisel saatelaeval Running on Waves.IMGP6213

IMGP6266Meeskond oli jagatud kahte vahti ning mereelu sujus tõrgeteta. Meil oli koos meeskonnaga tore katsetada, mida Bavaria 44 suudab ning võistlesime arvukate delfiinidega, kes jahi parda lähedal mängisid ja meiega kaasa ujusid. IMGP6268Üllatuseks selgus, et jahti tuli suhteliselt palju vett sisse. Heleni öises vahis trehvasime kalatraalerit ja tekkis hea võimalus purjeõppuritele seletada laevade käigutulesid ja vajalikke manöövreid. Helen, tublikene, võttis kruiisi ajal enda korraldada ka suuremad söögid, mis tekitas meeskonnale koduse täiskõhutunde. Soome noored näitasid klassi ja läksid mõnuga ujuma 16-kraadisesse vette ning nautisid seda täiega.IMGP6281

Kui Sochi sadama lähistele jõudsime, saime kohalike asjameestega kokkuleppele, et tuleme ise ilma lootsi ja saatelaevata sadamasse, kuigi siin on eriti keeruline sissesõit ja jahis olnud kaart näitas hoopis muud, kui Heleni Navionics, mis kokkuvõttes korrektseks osutus. Sadamas saime pärast sildumist kenasti jahile peale võetud elektri ja vee, järgmisel päeval tuli isegi internet, mis annab kõige parema ühenduse, kui panna arvuti kokpiti päiksevarju peale.IMGP6296

Et elu liiga roosiline ei tunduks, siis Sochis pakkus jahi ummistunud wc meile uusi elamusi. Meeskond oli vapralt abiks, kui wc tanki käsitsi tühjaks pumpasime, suure panuse andis selles töös Matias. Pärast läksime kõik koos linna peale sööma, sest jahti tuli kõvasti tuulutada. SNUPU noored on väga toredad ja asjalikud. Nagu eespool sai mainitud, oli jahiga oli veel üks mure – pilsis oli kõvasti vett, ca 500 l võtsime juba Novorossiiskis välja. Meil Heleniga oli hulk tegemist, et pilsile ligi saada ja vett välja svammida, sest siin jahis on enamus pilsilaudu kruviga kinni. Avastasime, et eriti palju oli vett meie kajutis, kus pilsile üldse ligi ei saa, sest mööbel on pilsilaua peale ehitatud. Otsisime leket ja selgus, et kiiruseandurit-tiivikut polnud sisse pandud ning selle asendaja oli jäänud korralikult kinni keeramata. Pärast lekkekohaga tegelemist tundus, et sealt enam vett sisse ei tule. Mis seal ikka parata – charter Bavaria.IMGP6209

Sochis ei ole mul veel mahti olnud ringi jalutada, sest parandamist vajas ka ankru vettelaskmise süsteem vööris, mis enne Novorossiiski sadamasse suundumist suure lainetusega ankrus seistes kannatada oli saanud. Regati vastuvõtjad Sochis on olnud väga abivalmid ning aidanud meid tasuta. Tänud neile külalislahkuse ja abi eest.

IMGP6313

Loe siit lisaks ka The Tall Ships Races 2014 regatist, mis sel suvel toimub Põhjamerel ja purjeõppest, mida korraldame Läänemerel.